همگام بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ؛ ۶ استراتژی و ۹ مثال
همانطور که قبلاً توجه بازار هدف را به خود جلب کرده اید ، باید عمل کنید. یکی از ساده ترین راه های انجام این کار ، دادن پیام های بیشتر به آنها است. آنها فکر می کنند جالب ، پیش بینی نشده بود ، احساسات آنها به سطح بالایی رسیده است – شما توجه کامل آنها را جلب می کنید. انگیزه احساسی هر فعالیت ویروسی باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند در جلب توجه موفق شود. نقش مهم در ویروسی کردن یک ویدیو این است که هر چقدر ویدیوی شما تکان دهنده ، به یاد ماندنی یا خنده دار باشد احتمال ویروسی شدن آن بیشتر است. اگر ویدیویی را در YouTube یا Daily motion اضافه کنید ، می توانید آن ویدیو را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
در واقع بازاریابی ویروسی نوعی بازاریابی است که قادر است علاقه و فروش بالقوه یک مارک یا محصول را از طریق پیام هایی مانند ویروس و به عبارت دیگر سریع و از فردی به فرد دیگر ایجاد کند. ایده وایرال مارکتینگ این است که خود کاربران باشند که محتوا را به اشتراک می گذارند. اساس این نوع بازارایابی در گسترش اطلاعات از طریق دهان به دهان است اما فناوری مدرن اجازه داده است که اثر ویروسی بسیاری از سیستم عامل های مبتنی بر اینترنت را نیز شامل شود. بازاریابی ویروسی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که هدف آن دستیابی به بیشترین تعداد بازدید از طریق اشتراکگذاری در صفحههای اجتماعی است. بازاریابی ویروسی میتواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ کمپینهای ایمیل ویروسی، ویدیوهای ویروسی، صفحات وب ویروسی و حتی برنامههای کاربردی ویروسی برای دستگاههای تلفن همراه.
کانالهای به اشتراک گذاری محتوا به اندازه خود محتوا دارای اهمیت زیادی هستند. اگر در یک کانال اشتباه اقدام به اشتراکگذاری محتوا کنید، نمیتوان به مخاطبین هدف خود دسترسی داشته باشید. با توجه به گسترش سریع محتوا، وایرال مارکتینگ میتواند به افزایش آگاهی از برند کمک کند. زمانی که یک محتوا به طور گستردهای به اشتراک گذاشته میشود، نام برند نیز در ذهن مخاطبان باقی میماند. استفاده از بازاریابی ویروسی میتواند یک شبه شما را به موفقیت در جذب مخاطب بیشتر برساند. به شرط این که از این تکنیک به درستی استفاده کرده و با تولید یک محتوای مناسب، به هدف مورد نظر دست پیدا کنید.
در صورتی که بتوانید در شبکه های اجتماعی مختلف، محتوایی ایجاد کنید که آرزوها، ارزش ها و احساسات آن ها را بازتاب می دهد، احتمال وایرال شدن آن محتوا بسیار بالا خواهد رفت. امروزه بسیاری از برندها و همچنین افراد حقیقی، از تاکتیکهای بازاریابی ویروسی در کمپینهای خود به عنوان راهی برای جذب مخاطب در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که بازاریابی ویروسی چیست و چگونه میتواند برند شما را یک شبه به موفقیت برساند. بازاریابی ویروسی زمانی بهترین عملکرد را دارد که برای تعامل مخاطبان و به راحتی اشتراک گذاری آن ها طراحی شده باشد. حداقل، محتوای شما باید شامل نوعی فراخوان (CTA) باشد ، تا به کاربران بگوید پس از شنیدن پیام شما چه اقدامی باید انجام دهند.
این روش در بین شرکتهایی که بودجه تبلیغاتی پایینی دارند، مورد علاقه است زیرا نسبت به تکنیکهای بازاریابی کلاسیک و تبلیغات پولی رسانههای اجتماعی مقرونبهصرفهتر است. علاوه بر این، کمپینهای بازاریابی ویروسی میتوانند راهاندازی موفقیتآمیزتری را برای کسبوکارها فراهم کنند، اگر هنوز پایگاه مصرفکننده اختصاصی خود را ایجاد نکرده باشند. بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ، یکی از جدیدترین تکنیک های بازاریابی و فروش است که کسب و کارها و برندهای مختلف برای دیده شدن محصولات و خدماتشان از آن استفاده می کنند. امروزه یکی از رقابت های اصلی برندها و کسب و کارها با همدیگر، بر سر این است که چطور در شبکه های اجتماعی یا پلتفرم های دیگر، وایرال شوند و توجه افراد بیشتری را به دست آورند. موفقیت کمپینهای بازاریابی ویروسی عمدتا به پیام محتوا و قالبی که برای ارسال آن انتخاب میکنید بستگی دارد.
هدف شما این است که اطمینان حاصل کنید بینندگان تا زمانی که محتوای شما را با شبکه های خود به اشتراک نگذارند چشم از صفحه برنمی دارند. بازاریابی ویروسی می تواند یک نوع یک استراتژی تجاری نیز باشد که همانطور که گفته شد از شبکه های اجتماعی موجود برای تبلیغ یک محصول استفاده می کند. بازاریابی ویروسی به سادگی فرآیندی است که به افراد دیگر اجازه می دهد بدون اینکه حتی خودشان متوجه شوند برای شما بازاریابی انجام دهند. درگیر شدن مخاطبان با محتوای ویروسی، در کنار آگاهی از برند، به افزایش فروش هم منجر میشود که هدف نهایی هر نوع از بازاریابی است. مثلاً میتوانید محصولات یا خدمات جدید خود را در قالب یک ویدئوی وایرال به مخاطبان معرفی کنید. رسانههای اجتماعی به دلیل ماهیت خود، پتانسیل بازاریابی دهان به دهان را افزایش دادهاند.
برندها به راحتی میتوانند با استفاده از هشتگهای پرطرفدار و درک اینکه چرا کاربران به سمت هر یک از آنها کشیده میشوند، از قالب این ویدیوها و پیامهای محبوب استفاده کنند. حتی بهتر از آن، جک و سکوی پرتاب میتواند دامنهی مشتریان یک برند را فراتر از بازار هدف و مخاطبان معمول، گسترش دهد. به عنوان مثال، محتوای نوشته شده اغلب در پلتفرمهایی مانند وبلاگ وب سایت یا کمپین بازاریابی ایمیلی بهترین عملکرد را دارد. این در حالی است که محتوای ویدیویی در یوتوب یا تیک تاک تاثیرگذاری بیشتری دارد. کمپینهای مبتنی بر محتوای بصری معمولاً برای پلتفرمهایی مانند اینستاگرام یا پینترست مناسب هستند.
این تبلیغ کاری مشترک از آمازون و کمپانی jeep wrangler یا همان جیپ صحرا است. بازدیدکنندگان همچنین میتوانن از الکسا برای به دست آوردن سرنخهایی درباره آنچه که داخل جعبه است استفاده کنند و این یعنی موفقیت در بازارایابی ویروسی برای برند آمازون. کلیپهای کوتاهی از مشتاقان این جعبه در شبکههای اجتماعی به سرعت نشر شده است. اگر ما سعی کنیم محتوایی خلاقانه و شگفتانگیزی ایجاد کنیم کاربران تصمیم میگیرند آن محتوا را به اشتراک بگذارند و بنابراین ارتباط شخصی با نام تجاری شما برقرار میکنند. این بدون شک یک ابزار فوقالعاده قدرتمند درمورد برندسازی و آگاهی از نام تجاری است. در بازاریابی ویروسی تصمیم به اشتراکگذاری و شرکت در کمپین همیشه با کاربر است.
پس بهتر است که سریعتر برویم سراغ اصل مطلب و ببینیم که واقعا این بازاریابی ویروسی چیست و چگونه کار میکند؟ بگذارید ابتدا بخش اول سوال را با هم بررسی کنیم. کاملا با شما موافقم، اصلاً محصول جذابی به نظر نمیرسد؛ با این حال جالب است بدانید که ویدئوهای کانال یوتیوب این شرکت، نزدیک به 46 میلیون مرتبه دیده شدهاند. تیم تحریریه یکتانت تلاش میکند با تولید محتوای باکیفیت و فایدهدار، مسیر دیجیتال مارکتینگ را برای شما هموار کند. در این مقاله، تلاش کردیم به شما کمک کنیم تا ضمن آشنایی با نکات و تکنیکهای مختلف، نیاز و علاقۀ مخاطب را بهتر درک کنید و برای روش بازاریابی خود بهتر تصمیم بگیرید تا با چنین مشکلاتی روبهرو نشوید. آنها باید از خود عکسی میگرفتند که در آن بال درآوردهاند و بعد از پاسخ به یک سؤال، عکس خود را با همین هشتگ و تگکردن چند حساب کاربری، در پیج اینستاگرام خود بارگذاری میکردند. اغلب کسبوکارهای ایرانی بهخوبی به اهمیت بازاریابی ویروسی پی بردهاند و میدانند تا چه حد، میتواند برای برند مفید و اثرگذار باشد.
تاثیرگذاران اجتماعی با تعداد زیادی دنبالکننده میتوانند نقش مهمی در گسترش پیام شما داشته باشند. داستانهایی که مخاطبان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند، شانس بیشتری برای انتشار دارند. محتوای ویروسی میتواند برند شما را در مدت زمان کوتاهی به میلیونها نفر معرفی کند. شفافیت در بازاریابی ویروسی بسیار مهم است و شرکتها باید صادق و باز در مورد اهداف و عملیات خود باشند. این شفافیت میتواند به ایجاد اعتماد و وفاداری در میان مصرفکنندگان منجر شود.
از آنجایی که میتواند در مدت زمان کوتاهی ترافیک زیادی را به خود جذب کند، میتواند منجر به توجه رسانههای اصلی نیز شود. بازاریابی ویروسی نوعی از بازاریابی است که در آن محتوای تبلیغاتی شما به اصطلاح ویروسی شده و توسط مخاطبان زیادی به اشتراک گذاشته میشود. یعنی میتوان گفت که منظور از ویروسی بودن، سر و صدا کردن در فضای مجازی است. با این کار توجه کاربران را به خود جلب کرده و آنها را وادار میکنید که محتوای مورد نظر شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. یک مثال خوب از این پدیده، میمهایی است که اغلب مانند آتشی مهار نشدنی در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی پخش میشوند.
البته با توجه به تحریم بودن این ابزار، می توانید از خدمات دارت در این زمینه استفاده کنید. اما به طور خلاصه، می توان تمام این موارد را در ۵ استراتژی خلاصه کرد. در نظر گرفتن مسیری که میخواهید با کمپین خود بروید میتواند به بهبود شانس ویروسی شدن کمک کند. کلید داشتن یک کمپین مشهور و بهخوبی برنامهریزی شده، سازماندهی برنامهریزی است. شما باید استراتژیک باشید وقتی که نوبت به راهاندازی یک کمپین بزرگ مانند مثالهایی که فهرست کردهایم میرسد. یک کمپین بازاریابی ویروسی کمپینی است که بسیار موفق بوده، شناخته شده است و توسط بسیاری از بینندگان به اشتراک گذاشته شده است.
در گذشته، تبلیغات دهان به دهان در چارچوب مکالمات خصوصی بین خانواده و دوستان اتفاق میافتاد. اما امروزه بازاریابی دهان به دهان از طریق کانالهای بازاریابی دیجیتال انجام میشود که در آن کاربران با محتوای بازاریابی درگیر میشوند و آن را در پلتفرمهای اجتماعی خود به اشتراک میگذارند. محتوای رسانههای اجتماعی میتواند با فشار یک دکمه به صدها، هزاران یا حتی میلیونها نفر برسد. تکنیک دیگری که کمک زیادی به وایرال شدن تبلیغ می کند، استفاده از ویدئو است. این نکته، از رفتار کاربران در اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک مشخص می شود.
بذرپاشی یک تکنیک بازاریابی است که در آن شرکتها بهطور هدفمند اطلاعات یا محتوای ویروسی را به کاربران منتخب پخش میکنند که فکر میکنند کمپین را بهطور مؤثری به اشتراک خواهند گذاشت. اغلب، تأثیرگذاران شبکههای اجتماعی به عنوان بذر انتخاب میشوند تا کلمه را پخش کنند و بازخوردی درباره محصول جمعآوری کنند. برخی از بهترین و محبوبترین محتوایی که در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود کاملا جالب و بسیار طنزآمیز است. این تبلیغ میتواند یک ویدیوی تبلیغاتی فوقالعاده بامزه باشد یا یک ویدیو معمولی که همراه با شوخی و طنز نهفته در آن به مخاطب ارائه میشود. به هرحال تحریک عمیق طنز و ساخت آگهیهای خندهدار و فیلمهای بامزه میتواند یک راه فوقالعاده برای جلب توجه مخاطب باشد.
اما مستقیماً از آنها نخواهید که محتوای شما را به اشتراک بگذارند ، زیرا در صورت یافتن ، آنها به طور معمول آن را پخش می کنند که برای فالوورهای آنها مفید است. بازاریابی ویروسی نمی تواند تأثیر زیادی بگذارد مگر اینکه از جذابیت احساسی برخوردار شود. اگر مخاطبان هدف شما زنان 18 تا 24 سال ، طبقه متوسط و مجرد هستند ، ممکن است ایده خوبی باشد که Pinterest را در کانال بازاریابی خود قرار دهید تا ویروسی شود. یک ویدئو ویروسی در اینترنت توانایی دسترسی به مخاطبان عظیم بین المللی را دارد بدون اینکه مجبور به سرمایه گذاری یک خروار پول یا تلاش اضافی شوید. به همین دلیل ، یک شرکت کوچک یا حتی یک شخص خصوصی می تواند بسیار ویروسی شود.
در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با وایرال مارکتینگ آشنا کرده و عناصر مهم بازاریابی ویروسی را به شما معرفی کنیم. از این رو به شما پیشنهاد میکنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. امروزه با وجود محتوای بسیار زیاد، شما باید در مدت کوتاهی با عنوان خود احساس عالی را ایجاد کنید، در غیر این صورت افراد دیگر به شما اهمیت نمی دهند. عنوان خود را جذاب، سودمند کرده و کاری کنید تا احساس کنجکاوی در افراد به وجود بیاید. یکی از مطمئن ترین راه ها برای وایرال شدن محتوا متمایز شدن از بقیه و ارائه یک تجربه تعاملی و شخصی برای بیننده است. امروزه کاربران با یک لحظه توجه به محتوا سرگرم می شوند، بنابراین شما باید خود را پویا و منحصر به فرد کنید.
احساسات مثبت تر مانند تعجب، خنده یا شادی در بازاریابی ویروسی ترجیح داده می شوند و احساسات منفی بیشتر مانند غم و عصبانیت کمک زیادی نمی کنند. به عنوان مثال، یک شرکت نوشیدنی انرژی زا می تواند یک ویدیوی اینترنتی با شخصی که نوشیدنی انرژی زا مصرف می کند را قبل از انجام یک پرش دوچرخه که به نظر غیرممکن است، ایجاد کند. اگر این ویدئو واقعی به نظر برسد، ممکن است افرادی را که آن را می بینند ترغیب کند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. بعد از اینکه ویدیو بازدید کافی داشت، این شرکت می تواند هدف واقعی خود را فاش کند و بینندگان خود را متقاعد کند بدون استفاده از تبلیغات سنتی اطلاعات بیشتری در مورد این نوشیدنی جستجو کنند. هنگامی که پیامی در یک مکان عمومی ارائه میشود، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد آن را به اشتراک بگذارند.
سادگی و صمیمیت این تبلیغ و القای این حس که با استفاده از کرم ببک، زیبایی شما بهحد زیبایی ماه خواهد رسید، از دلایلی بود که این تبلیغ و برند را دوستداشتنی و بهیادماندنی کرد. سادگی شرکت در این کمپین و هدف خیرخواهانهٔ پریل، مردم را به شرکت در این چالش ترغیب میکرد. خود رسانهها هم سعی میکنند موضوعهای پرطرفدار را پوشش دهند تا از دیگر رقبا عقب نمانند. داستانها و روایتها از گذشته تا امروز، حاملان اصلی ایدهها به حساب میآیند. هزاران سال است که مردم برای درک موضوعهای پیچیده، داستانها و روایتها را خلق میکنند. میتوانید به چیزی تکیه کنید که مردم عادی در زندگی روزمره با آن سروکار دارند.
بیشتر برنامه های بازاریابی ویروسی برای جلب توجه محصولات یا خدمات ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه می دهند. یک اصل وجود دارد که می گوید هر وقت توانستید چیزی را ببخشید، آنگاه می توانید چیزی را بفروشید. با دادن چیز ارزشمندی ممکن است امروز یا فردا سود نداشته باشید اما اگر بتوانید علاقه مردم را به خود جلب کنید، به زودی سود خواهید برد. بازاریابی ویروسی اغلب همراه با روش های دیگر بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. جنبه ویروسی این کمپین مدت ها قبل از انتشار تبلیغات تجاری، پیش پرده ها، پوسترها و سایر اشکال بازاریابی سنتی در مورد این داستان غوغایی ایجاد کرد. همین امر باعث شد بسیاری از افراد قبل از اعلام رسمی فیلم به عموم، در مورد فیلم صحبت کنند.
بازی ویدیویی Reactland بخشی از کمپین نایک چین برای کفشهای جدید خود است. مشتریان در فروشگاه میتوانند یک جفت کفش ورزشی جدید را در یک بازی واقعیت مجازی امتحان کنند. برند نایک با استفاده از یک تردمیل و یک صفحه سبز در فروشگاهها یک تجربه منحصر به فرد از را برای کاربر ایجاد کرده است که به سرعت در فضای مجازی پخش شده است. این استراتژی بازاریابی نه تنها باعث افزایش ۷ درصدی سهام این شرکت شده است بلکه کارشناسان بازاریابی میگویند این یکی از ۲۰ کمپین بازاریابی سال است. ساخت محتوایی که میتواند در افراد واکنش ایجاد کند میتواند منجر به یک کمیپین بازاریابی فوقالعاده برای شما شود.
به همین خاطر اولین مرحله از آن، شناسایی جمعیت هدف یا تحقیقات بازار است، یعنی کسانی که مشتریان بالقوه محصول هستند و میبایست در مورد جذابیتها و مزایای محصول آگاه شوند. همین امر بازاریابان ویروسی را ملزم میکند دادههای جمعیتی را مورد بررسی قرار دهند و به تجزیه و تحلیل آن بپردازند. چرا که شناخت محیط و مخاطبان، در موفقیت بازاریابی ویروسی اهمیت بالایی دارد. البته در اینجا تبلیغات دهان به دهان بصورت سنتی اتفاق نمیافتد، چرا که ماهیت پیام شما دیجیتالی است و برای انتشار به بستر اینترنت نیاز دارد. برتری تبلیغات دهان به دهان دیجیتالی نسبت به نوع سنتی آن در سرعت انتشار پیام است. در روش سنتی، دسترسی به هزار نفر ممکن است ماهها یا هفتهها طول بکشد، در صورتی که از طریق بازاریابی ویروسی میتوان ظرف چند روز یا حتی چند ساعت به صدها یا میلیونها نفر دسترسی پیدا کرد.
در طول یک کمپین بازاریابی ویروسی یا viral marketing اطمینان حاصل کنید که تیم شما در پشت صحنه کار می کند تا هدف شما محقق کند. برای موفقیت در انجام این کار، باید اهداف بازاریابی را برای بهبود استراتژی خود در زمان واقعی هدایت کنید. به این ترتیب، داده های شما می توانند به شما اطلاع دهند که آیا در مسیر درستی قرار دارید یا اینکه به اصلاحاتی نیاز دارید. اگرچه هرگز تضمینی برای ویروسی شدن کمپین بازاریابی شما وجود ندارد، اما چند استراتژی اثبات شده وجود دارد که می توانید برای افزایش موفقیت خود در بازاریابی ویروسی از آن ها استفاده کنید. از این گذشته، محتوای ویروسی معمولاً به طور تصادفی اتفاق نمی افتد و بیشتر نتیجه توجه دقیق به رفتار مصرف کننده است. در این بخش، ما تکنیک هایی را که می توانید برای انجام تلاش های بازاریابی خود استفاده کنید را شرح خواهیم داد.
استفاده از دکمههای اشتراکگذاری در وبسایتها و تشویق کاربران به اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی میتواند به افزایش ویروسی شدن کمک کند. در مورد بازاریابی ویروسی، “ویروسی” به چیزی اشاره دارد که به سرعت و به طور گسترده در میان مخاطبانش پخش میشود. بازاریابی ویروسی یک کار عمدی است، اگرچه توزیع پیام به صورت ارگانیک اتفاق میافتد. به همین ترتیب، شبکههای اجتماعی اکوسیستم مناسبی برای بازاریابی ویروسی فراهم میکنند، هرچند ریشههای آن در بازاریابی سنتی و دهان به دهان است. هر محتوایی که شما برای وبسایت یا کمپین بازاریابی خود تولید میکنید باید به درستی برای اشتراکگذاری بهینه شود.
پیشنهاد میکنیم جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه دوره اصول و تکنیک های تبلیغات موثر و اثربخش مشاهده نمایید. بازاریابان سعی دارند با شیوه های خاص، محصولات، خدمات یا رویدادهایی که مربوط به برند آن هاست را بین مردم وایرال کنند و خیلی زود اسمشان بر سر زبان ها بیفتد. علاوه بر این، استفاده از ترندها میتواند در ویروسی شدن یک محتوا بسیار مفید باشد. البته توجه داشته باشید که ترندها خیلی سریع میآیند و میروند و برای بهره مندی از یک ترند باید سریع و هوشمندانه عمل کنید. پلتفرمهایی را انتخاب کنید که بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان هدف شما دارند.
مردم هر روز مریخ را در اخبار میدیدند و برای خرید شکلات مارس تحریک میشدند. بازاریابی ویروسی باید با تجارب روزانه مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند. برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی ویروسی، قبل از هر چیز و مثل سایر انواع تبلیغ و فعالیتی مارکتینگی، باید هدف را شناسایی کرد. در این مسیر، اهدافی مثل افزایش فالوور شبکه اجتماعی، بالا رفتن ترافیک سایت و اپلیکیشن، برندسازی و ترویج آن، ایجاد مشتری وفادار و … وجود دارد. حتی می توان با تکنیک های تولید محتوا، محتوایی کاربردی و مفید برای مخاطبان و کاربران ایجاد کرد. این موضوع، آدم ها را به صحبت کردن در مورد شما و اشتراک محتوای تان ترغیب می کند.
بازاریابی ویروسی میتواند باعث ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان و مشارکت آنها در فرآیند بازاریابی شود. به طور مثال زمانی که مخاطبان محتواهای بازاریابی را به اشتراک میگذارند در واقع در فرآیند ترویج برند و محصول نقش بزرگی ایفا میکنند. این مشارکت باعث افزایش ارتباط با مخاطبان از جمله مخاطبان هدف میشود و در نتیجه احتمال خرید و وفاداری به برند افزایش مییابد. یکی از اصلیترین مزایای بازاریابی ویروسی افزایش شناخت برند و محصول شرکتها و مجموعههای مختلف در جامعه است. در بازاریابی ویروسی، ایجاد محتوایی که مردم را علاقمند به اشتراک گذاری آن با دوستانشان کند، مورد اهمیت است. تا حد امکان آن را به اشتراک میگذارید، پس از آن منتظر می مانید تا محتوای تولید شده مورد توجه واقع شود.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری