غازان خان امارتش را تجديد كرد

همانطور که کاشغری نیز به آن اشاره کرده است. سفر دولت سیزدهم به استان خراسان جنوبی نیز تاکنون چند دستاورد داشته که از جمله آنها می توان به تسریع در تامین مالی اجرای پروژه ریلی، بهسازی محیط کار معدکاران طبس و اصلاح دستمزد آنان، راه اندازی ستاد احیای قنوات و بازنگری در سند توسعه نهبندان وآماده برای تصویب در هیات دولت، اشاره کرد. رسیدگی به چالشهای مناطق محروم چون بیکاری، اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان، آب و خاک، فاضلاب، مهار و هدایت آبهای سطحی و ریزگردها از جمله وعدههای آیت الله سید ابراهیم رییسی در استان خوزستان در سفر به این استان بود که در این رابطه هیات دولت در اولین گام برای پیگیری مسائل مردم این منطقه اقدام به تعیین استاندار ویژه کرد تا وی علاوه بر اختیار حضور در جلسات دولتی و ارتباط مستقیم با کابینه دولت، از امکانات ویژه ای برای اهداف توسعه و پیشرفت خوزستان استفاده کند.

خواف يكي از شهرهاي استان خراسان است كه تا چند سال پيش از بخشهاي شهرستان تربت حيدريه محسوب ميشد. اين شهر درقرن هشتم قبل از ميلاد جزء سرزمين عيلام بود و در آن عصر ” آساك“ نام داشت و در دوران پارسها ” پارسوماش“ ناميده ميشد. ایل زینی وند: در بخش مرکزی دره شهر زندگی می کنند و گویش آنها لُری می باشد. چشماندازهای بسیار زیبا، نهرها و چشمهسارها، چمنزارهای انبوه و باغات میوه، این دره را به یکی از نقاط جذاب سرعین و اردبیل تبدیل کرده است.

این مجتمع که به عنوان برزگترین مرکز آبدرمانی در خاورمیانه شناخته میشود، در مرکز شهر سرعین و در خیابان دانش واقع گرفته است که هتل و اقامتگاههای زیادی در اطراف آن برای مسافران وجود دارد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، طی مراسمی اراضی چشمه توتی واقع در جنوب اصفهان بعد از ۲۸ سال انتظار تحویل تعاونیهای مسکن ادارات کل استان به عنوان سهامدار شد. ما داریم برای ماههای آینده برای سفر و ضبط برنامه در سایر استان های کشور برنامه ریزی میکنیم که اگر نتیجه ی مناسبی گرفتیم در همین محله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

روستای گرمه که در استان اصفهان قرار دارد. از شهر شیراز به سمت سپیدان (جاده اردکان) که حرکت کردیم، ۲۵کیلومتر اول مسیر خوب و هموار بود اما با دیدن تابلوی «قلات» چندکیلومتر آخر تا خود روستای قلات، جاده خاکی و بیکیفیت بود اما ما با اشتیاق به مقصد فکر میکردیم. بعد هم مقابل یه قنادی ایستادیم و رفتیم گز و پولکی خریدیم و بعد هم رفتیم کارت ملی منو گرفتیم و دیگه به سمت تهران حرکت کردیم. این بود که رفتیم به پل خاجو و سی و سه پل و چند تایی عکس یادگاری گرفتیم. اواخر شهریور بودکه عروسیمون رو گرفتیم ورفتیم سر خونه زندگیمون و پا گذاشتیم تو زندگی مشترک.که ایشالا همه خوشبخت و موفق باشن تو زندگیشون بعد عروسیمون رفتیم سراغ برنامه مسافرتمون و گزینه های پیش رو.

بعد هم وسایلمون رو جمع کردیم و پشت ماشین گذاشتیم و آماده ی رفتن شدیم. خلاصه به راه افتادیم و به تهران رسیدیم و من و امیر و حامد دم در خونه ی ما پیاده شدیم و بقیه رفتن. ساعت یازده از خواب بیدار شدیم و چای با فتیر خوردیم. بعدش ناهار املت و نیمرو با برنج خوردیم. خیلی زیاد بود. کلی خوردیم و هر کس هم یه مشما با خودش به تهران آورد.

خیلی از بچه ها حتی از شهرهای دیگه قرار بود بیان اصفهان. خانمهایی بودن که دوست داشتن توی قرار پنجشنبه ی ما حتی از شهرهای دیگه بیان و شرکت کنن. ولی شرایطشون جور نشد که بیان. در تبعید پردهی چشمهایش را میکشد، چشمهایی که زنی مرموز اما هوسباز و خطرناک را نمایان میکند. نقطهای از جاده تاریخی ابریشم، در منطقه خور و بیابانک. موزه تخصصی مشروطه در محل خانه کوزه کنانی که مکان تجمع و تصمیمگیری مشروطهخواهان بوده، خانه ستارخان، مجاهد نام آشنای مشروطه خواه، موزه قاجار با توجه به اینکه تبریز ولیعهد نشین قاجار بوده در خانه ایرنظام گروسی، موزه قرآن و کتابت در مسجد تاریخی صاحبالامر، موزه سنجش در محل خانه سلماسی که انواع مختلف سنجش وزن و زمان و فاصله را در خود جای داده، موزه محرم در خانه صحتی که کلکسیونی غنی از ادوات و ابزار مورد استفاده در مراسم ماه محرم بوده است، موزه ادبی استاد شهریار در منزل مسکونی ایشان و دهها بنای تاریخی دیگر سفری پربار را برای مسافران مهیا خواهد کرد.

این کلیسا در گورستان ارامنه در محله مارالان تبریز واقع شده است. ارگ اولتان در ۵۰۰ متری این روستا و در کنار رود آراز واقع شده است. ترکیه که در مهمترین منطقه زمین گرمایی جهان قرار دارد، دارای بیشترین منابع طبیعی آب حرارتی در اروپا است و یکی از هفت کشور برتر جهان است. این چشمه سرشار از آب شور و دارای حوضچه ای به عمق حدود 2 متر است و عمدتاً برای آب درمانی در تابستان استفاده می شود و برای درمان دردهای کمر و پا، بیماری های پوستی، روماتیسم و به ویژه سردردهای میگرنی مفید است. چشمه آب گرم آن برطرف کننده درد پا، درد کمر و آرتروز است و هر ساله مردم بیشماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده مقرب به گرمه سر میزنند.

تنها تفاوت کشک خیار با آبدوغ خیار این است که به جای دوغ در آن از کشک ساییده به همراه آب استفاده میشود. آب چشمه وارد حوضچهای میشود و سپس به رودخانه مجاور آن میریزد. رودخانه کوچک بصری از میانه آن عبور کرده ، تپه های تاریخی و باستانی چندی به اسامی برمک و دو سر کوه در اطراف آن به چشم می خورند. مثلاً برای رفتن به استانهای کویری، به شهرهای کوچک و بزرگ کویر مرکزی ایران که با معماری خاص خود و آن خاطراتی بینظیر که برای ما میسازند، شگفتانگیزند.

این شد که به کاپیتان زنگ زدیم و گفتیم که برامون بوق بزنه تا ماشین رو پیدا کنیم. در برابر منزلی ایستاد و با دلهره و استیصال زنگ در را فشرد . او به معشوق خود مي نگرد و مي خواهد معشوق خود ر ا در برابر خود تجسم كند و براي اين تجسم به نوئماي (1) ذهني خود مي پيوندد تا در ساختاری از پیش تعیین شده آنچه از شمايل معشوقه ا ش مي داند را بيان كند اما اين معشوقه ، از آگاهي شكل گرفته است كه سعدي را به شاعران كهن و معشوقه اش را به معشوقه هاي ذهني کهن مي رساند .

فراوانی آب و یک چشمه ۱۰۰۰ ساله در آن زبانزد است. زمرد سبز کویر اصفهان یک شگفتی عجیب است. منطقه ای که کویر ورزنه در آن قرار گرفته به دو بخش بیابان خارا و کویر ورزنه تقسیم می شود. در بین راه هم همش گفتیم و خندیدیم و یه بار هم چند دقیقه ای یه کم بعد از کاشان توقف کردیم و استراحت کردیم که امیر هم از اونجا عرق نعنا خرید و راه افتادیم. ای کاش هممون یه کم، فقط یه کم بیشتر هوای همدیگه رو داشته باشیم.

امیدوارم از این به بعد بیشتر برای همدیگه قابل اعتماد باشیم. بعد هر کس شروع کرد وسایل خودش رو جمع کردن. یه تشکر خیلی ویژه هم از پرسپولیس و خانم کاظمیان داریم که ما رو برای شنبه به خونه هاشون دعوت کردن که قسمت نشد زیارتشون کنیم. خیلی بهمون خوش گذشت. بین صندلی عمو چشمه و دیوار یه راه خیلی باریکی بود که باید ازش رد میشدم. خانههای بسیار دیدنی دارد که مشرف به نخلستان ردیف شدهاند و اولین سوژه عکاسی سفرتان خواهند بود. چشمه ثریا چشمهای بزرگ و دیدنی است که آب آن بسیار زلال بوده و حتی قابل قایقرانی است.

در لیست سفر برخی گردشگران، بعضی روستاها در صدر قرار گرفته و بسیار معروف و محبوبند. ریشه نام امروزی این شهر به اسپهان برمی گردد که در دوران ساسانیان شهری مهم بوده است. ابنحُوقَل از اين شهر به نام «نيابذ» و مَقْدَسي «نيابد» نام برده است. علاوه بر معادن نامبرده و همچنين معادن گوگرد در تاله و برفک بغلان، معدن گوگرد سيغان ولايت باميان، معدن گوگرد سرخرود ولایت ننگرهار، گوگرد درۀ لولنج غوربند ولايت پروان؛ سمنگان نیز یکی از امیدواری های آیندۀ کشور در صنعت تیزاب سازی، حشره کشی، صنایع کیماوی، باروت سازی وغیره میباشد. انجیرایی، شیرکوه، سهراب، عقاب کوه و گلوبادام نام هایی است که بر این بلندی های همسایه اسلامیه نهاده شده است.

این قلعه بر روی تپه بنا شده است. موقع ناهار وقتی خواستم برم روی صندلیم بشینم باید از پشت عمو چشمه رد میشدم. این بود که رفتم پشت صندلی و سعی کردم که رد بشم که عمو چشمه رفت توی میز و با فشار زیادی از پشتش رد شدم که بنده ی خدا پِرِس شد خخخ. از چهار سمت میتوان به سمت روستای گرمه رفت. جمعه ظهر بود که عمو حسین از ما خداحافظی کرد و رفت و بعدش رفتیم توی حیاط از درخت سیبی که اونجا بود سیب کندیم.

آخر غذا هم برای این که این اتفاق دوباره نیفته مجبور شدم از زیر میز رد بشم که این امیر نامرد هی نمیذاشت از زیر میز بیام بیرون. یه آدمیه این امیر. وقتی من و حامد و عمو چشمه و امیر که از کاپیتان و اشکان جدا شده بودیم خواستیم ماشین رو پیدا کنیم طبق آدرسی که کاپیتان داد به محل مورد نظر رفتیم ولی ماشین رو پیدا نکردیم. ولی آقای قاسمی نبود که کارت ملی من بیچاره رو بهم پس بده. قرار شد بریم یه گشتی توی شهر بزنیم تا ساعت پنج که آقای قاسمی برگرده. در زمان حکومت شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی احداث شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسنلو دوشنبه شب در یادواره شهدای عشایر منطقه مرزی بورالان ماکو باهدف زنده نگهداشتن یاد و خاطره دلیرمردیهای شهیدان برگزار شد افزود: رشادت و از خودگذشتگی شهدا موجب شد تا ۳۹ سال در مقابل استکبار مقاومت کنیم. به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛کشور ما از نظر منابع معدنی بسیار غنی است و این امر یکی از امتیازهای کشورمان محسوب می شود. قلعهای بسیار قدیمی و چهار طبقه دارد که متعلق به عهد ساسانیان و مرکز توجه اکثر باستانشناسان است. در متون تاریخی نامش بسیار آمده است و چند سالی است مورد توجه گردشگران و توریستها قرار گرفته.