راهنمای سفر به قلات شیراز

در بهمن نامه هم، بهمن به دنبال آهویی زیبا می رود که همان دختر اسلم است. به نظر می رسد این خصوصیت بازمانده ی نوعی گزارش مقدس و آئین پرستندگان پری است که به دنبال آن ، عشق و امکان باروری فراهم می شود. سلسله نسب پریان در این اعتقاد به زمین – مادر می رسد. در سام نامه، سام در پی گوری به راه می افتد و به جایگاه پری عالم افروز می رسد. به عنوان مثال در بهمن نامه، دختر اسلم برای محافظت از بهمن به آتشی تبدیل می شود و به فرامرز که دشمن او بود، حمله می کند و یا در برزو نامه سوسن رامشگر با برپا کردن آتش ، توجه پهلوانان را به خود جلب می کند.

روایاتی چون سام نامه، شهریارنامه، گرشاسب نامه و … در بسیاری از روایاتی که ذکر شد این خصوصیت پریان کاملا مشخص است. لازم به ذکر است مسیری که حدود یک کیلومتر میان جاده و چشمه فاصله دارد، مسیر مناسبی برای عبور خودرو نیست و بهتر است که ماشین خود را کنار جاده پارک کرده و این مسیر را پیاده بروید. لازم به ذکر است که در باور عامه تفاوت چندانی بین پری و جن وجود ندارد. در این ناحیه درهای وجود دارد که رودخانه موردی در آن جاری است. آبشار بی بی سیدان از فراز صخرهای پوشیده از گیاهان زیبا و از میان دیوارهای سبزرنگ به درون رودخانه فرود میریزد.

درست است که بعد از زرتشت این خصلت منفی و کامجویانه تلقی شد ولی در روزگار کهن یکی از کارهای الهه ی زایندگی و آب های روان، برانگیختن مردم، جانوران و گیاهان به عشق و زایش و رویش بوده است و جزو وظایف پریان شمرده می شده است. جالب است که بدانیم در فرهنگ نمادها، آتش هم چون پری دارای دو وجهه ی مثبت و منفی است. خاتون بارگاه و گرمابدر در قسمت غربی آن قرار دارند و در شرق آن هم پلور و کوه دماوند نگهبانیاش را میدهند.

آن طور که حسین عسکری نوشته است؛ از اواخر دهه ۶۰ شمسی، یک مجموعه مسکونی عجیب در شرق شهر طالقان شکل گرفت که مربوط است به پیروان تجددگریز میرزا صادق مجتهد تبریزی (متوفی ۱۳۱۱ خورشیدی) که از امکانات مدرن و جدید استفاده نمیکنند. خاصیت درمانی: به علت داشتن عناصر فوق بیشتر برای تسکین دردهای عضلانی و رفع روماتیسم استفاده میشود. از جمله ویژگی های دیگر دزدیدن اسب پهلوانان است که در مقابل همخوابگی و داشتن فرزند از آنان حاضر به پس دادن اسب می شوند. در داستان رستم و سهراب نیز تورانیان اسب رستم را می دزدند و تهمینه به شرط ازدواج با رستم و داشتن فرزند از وی قول می دهد اسبش را بیابد.

بناي اين شهر رابه دستان سام، پدر رستم پهلوان نسبت ميدهند و كلمه اردستان را تحريف شده «ارگ دستان» ميدانند. دختر خاقان چین با یاری و کمک پری، همچون آهویی بر سر راه رستم تور قرار می گیرد. او برای این که به مردمان نیکو یاری رساند در مقابل دیوان و اهریمن قرار می گیرد. تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی برای سفرهای کوتاه مدت به شهر و روستاهای اطراف است. گاهی نماد پاک کنندگی، الهام بخشی و الهی و گاهی نماد اهریمنی و شیطان است. پری در شعر حافظ و سعدی نیز نمود زیبایی و لطافت و مظهر عشق ورزیست و پری رویان و پری چهرگان همواره الهام بخش این شاعران بوده اند.

پری الهه ی شعر او و منبع کشف و شهود است که شاعر را به شوق می آورد. چون گنج و جواهر نماد معرفتی است که از راه کشف و شهود حاصل می شود، پری ها نقش آموزگار و راهنما را نیز بر عهده دارند. گنج و ثروت را به افراد می بخشند. در ادبیات مذهبی زرتشتیان پری به عنوان زن جادو و از یاران اهریمن شمرده می شود که هدفش گمراه کردن زرتشتیان است تا آن ها را از انجام کارهای نیک بازدارد. به عنوان مثال، سام به همراه عالم افروز وارد کاخی با شکوه می شود و با دیدن تصویری از پریدخت، دختر فغفور چین، دلباخته ی او می شود و از هوش می رود و وقتی به هوش می آید نه از قصر خبری هست و نه از پری.

به عنوان نمونه در سام نامه پری رضوان، دختر سلیم جنی (شاه پریان) بر سر چشمه ساری که جایگاه پریان است، سام را می بیند و نوید وصال پریدخت را به او می دهد. مثلا در برزونامه آمده، سوسن رامشگر (مطرب دربار افراسیاب تورانی ) بر سر راه پهلوانان ایرانی، در کنار چشمه ها خیمه می زد و خیمه ها را مانند بهشت تزئین می کرد و خوردنی های رنگارنگ فراهم می کرد تا پهلوان را فریب دهد و به بند کشد و از او تقاضای همخوابگی و فرزند نماید. جای دیو سپید و جایی که کاووس شاه زندانی است را به من نشان بده تا من شاه دیوها را کنار زده و تو را سر کار بیاورم.

در واقع پری را پیکی از عالم دیگر می دانند که می تواند از جایی به جای دیگر نقل مکان کند. این شهرستان جذاب به مرکزیت شهر گالیکش پر از جاذبههای دیدنی است که حتما به مذاق شما خوش خواهد آمد. «بازار سنتی» شهرستان گلپایگان که به «بازار چهارسوق» نیز شناخته میشود، متشکل از بخشهایی همچون بازار مسگرها، بازار اصلی، بازار گیوهدوزان، بازار کوزهگرها، بازار فرشفروشان و بازارهای متعدد دیگری بههمراه چند پاساژ است. بنا به نوشته دیاکونوف در تاریخ ماد، سال ۷۲۰ قبل از میلاد در آذربایجان و کردستان امروزی، سرزمین ماننا قرار داشت و مرکز آن در نزدیکی دریاچةارومیه بود.

قسمتهای مختلف موزه عبارتند از: نمایشگاه عکسهای بناهای تاریخی، لباسهای محلی، مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، قالی بافی و نخ ریسی و… اسمش ابوعمر بود. او خیلی زود اموالی را که در شهر فارس داشت و هفتاد یا هشتاد و هزار درهم ارزش داشت، از دست داد، به طوری که اثری از آن باقی نماند. یا مرجان جادو، فرمانده ی بهشت شهداد در قصری کنار آب زندگی می کند.

زندگی کردن پریان در کنار رودها و چشمه ها و مکان هایی چون بهشت. برخی معتقدند که پریان از جنس آتش هستند و با نیروی جادویی آتش و دود به جنگ حریفان خود می روند. در این وجه، پری ها ضد زمین، آب، آتش و ستوران هستند و به شکل ستاره ی دنباله دار با ایزد باران (تیشتر)، به جنگ می پردازد. پری همراه اهریمن و سپاه او برای گرفتن خون سیامک به جنگ می رود و در ردیف موجودات شرور قرار می گیرد.

پریان شعر مولانا نماد عشق و جنون و تسخیر جان هستند و می توانند دری از زندگی بهشتی را برای انسان باز نمایند. در شعر مولانا پریان نماینده ی مفاهیمی هستند که با خیر آدمی در ارتباط است. او اعتقاد دارد پریان پری خویان را بر می گزینند. استان کهگیلویهوبویراحمد سرزمین چهارفصل در ایران است که در تمام فصول تمام شهرستانهای آن زیباییهای خاص خویش برای حضور گردشگران به همراه دارد. مسير بعدي گردشگري «تبريز – خشكاب»براي فصول بهار و تابستان است كه جاذبههاي گردشگري چون آبگرم بستان آباد، تالاب قوري گل، دره سعيد آباد، خانه استاد شهريار و كوه حيدرآباد را داراست.

دیدگاهتان را بنویسید